Patagonië – deel 2

Afbeelding
Vlaams kado
We reizen nu rond in Uruguay. Zoals je kunt lezen in deze nieuwsbrief ging dat niet helemaal vanzelf. Vlak voor ons vertrek uit Nederland kregen we een brief van de Vlaamse Belastingdienst. Toen we de BraVo naar Antwerpen brachten heeft men een kiekje van ons gemaakt. Een duur kiekje, want ze vragen ons nu om 800 euro te betalen, omdat we de tol niet hebben betaald. Zelf denken we dat we als oldtimer vrijstelling hebben. Bezwaar is ingediend. Wordt vervolgd.
 
Afbeelding
Nederlands cadeau
Na 17 uur vliegen kwamen we begin september in Montevideo aan. Zonder gedoe door de douane. Rustig met de bus naar onze airbnb in het centrum en vlak bij de haven. Lekker rondgeslenterd door het oude koloniale centrum. De dag erna begonnen met de procedure om de BraVo in te voeren. Alles liep lekker, totdat bleek dat onze Nederlandse agent de overtocht niet heeft betaald.

Zonder betaling stopt de procedure en wordt de auto niet vrijgegeven. Wij uiteraard meteen contact opgenomen met agent Robert. Hij zou het de komende dagen in orde gaan maken. Ondertussen horen wij van mensen in Montevideo dat het bij Robert wel eens vaker voorkomt dat mensen hun voertuig niet meekrijgen en dan maar zelf nog een keer betalen. Oei, daar zitten we niet op te wachten om nog een keer ruim 3000 euro te betalen. 
 
Afbeelding
Zon draait over noord!
Wij zijn voor het eerst op het zuidelijk halfrond. Het went nog niet dat de zon nu over noord draait. We gebruiken de zon om ons te oriënteren, maar dat gaat nu regelmatig mis. Willen we zuidwaarts teruglopen naar onze airbnb, dan doen we dat op de automatische piloot midden op de dag met de zon op onze snoet. Hier loop je dan steeds verder van huis. Hopelijk gaat het snel wennen.
 
Afbeelding
Vliegtuigcrash
Het was in oktober van 1972. Waar waren we toen? Wat gebeurde er? Cock herinnert zich nog de gijzelingen door de Palestijnen op de Olympische Spelen in München.  Schreef hij een werkstuk over in de brugklas.

Hier in Uruguay denken ze dan aan het jonge rugby team dat in oktober met het vliegtuig naar Chili ging om een wedstrijd te spelen. Boven de Andes verongelukte het vliegtuig. Na 8 dagen werd het zoeken gestopt. Na 72 dagen wisten 2 overlevenden de bewoonde wereld te bereiken. Uiteindelijk overleefden 16 van de 45 inzittenden het. Het vliegtuig lag op bijna 4000 meter hoog, temperaturen waren in de nacht 30 graden onder nul en het enige eten bestond uit reepjes mensenvlees. Een indrukwekkend verhaal met daarin de vraag: wat zou jij doen in zo’n geval?
 
Afbeelding
Cadeau in Montevideo
Op onze 4e dag in Montevideo blijkt dat we de auto vrij krijgen als we 3800 euro betalen. We hebben geen keus, dus we betalen en spreken met Robert af dat hij ons snel terug betaalt. We krijgen meteen 800 euro overgemaakt. Over de resterende 3000 euro stellen we een betalingsregeling op. Uiteraard is het even afwachten wat het woord van Robert waard is.

Op de 5e dag komt er groen licht. We mogen verder met de procedure. Het kost ons bijna de hele dag om alles te regelen. Toegang tot de haven, betaling voor de tijdelijke import, documenten om de BraVo weer uit te mogen voeren en nog wat zaken. Overal “mogen” we met cash dollars betalen. Dat tikt uiteindelijk aan tot bijna 1000 USD.

Halverwege de middag staan we dan eindelijk weer naast de BraVo. Omdat de uithalers de lichten hadden laten aanstaan, zijn de accu’s leeg. Dat is snel opgelost met starthulp. In de BraVo zijn een paar kasten opengebroken ,sluitingen stuk,  maar er mist niets belangrijks. We rijden het haventerrein af en gaan bij onze airbnb de rugzakken ophalen. Hmmm… Betaald parkeren, te betalen via een app. Hoe dan? Een voorbijganger komt ons helpen, opent zijn app en betaalt voor ons het parkeergeld. Zo kan het ook. Een mooi cadeau!
 
Afbeelding
Verwennerij
We zijn heel blij dat we de BraVo weer hebben! We verwennen de BraVo met diesel, een nieuwe gasfles en een voorraadje eten en drinken voor onszelf. En wij worden verwend met heel veel nieuwe vogels. Denk aan de roodkopgier, campogrondspecht, roodkuifkardinaal, maar ook gewoon de huismus en kieviten, maar dan wel de Amerikaanse varianten.

Uruguay heeft overigens 3,3 miljoen inwoners, is ruim 4 keer zo groot als Nederland en er leven dus 25 keer minder mensen op een vierkante km dan in Nederland. Maar wel veel meer vogels.
 
Afbeelding
Mieren
Op onze eerste wandeling moeten we een aantal keren over een kolonne mieren heenstappen. De mieren zijn druk bezig met transport. Zware lasten worden met 2 mieren tegelijk gedragen.
 
Afbeelding
Ooievaar
Zoals jullie weten zijn er ongeveer 10.000 verschillende vogels op onze planeet, waarvan 645 in Uruguay. Eén daarvan is de Magoeari, een ooievaar die duidelijk afwijkt van het Nederlandse exemplaar.
 
Afbeelding
Zeeleeuw
In -of is het op? – Cabo Polonia komen we honderden zeeleeuwen tegen. Zij liggen rustig op een rots en glijden zo nu en dan het water in om een visje te verschalken. Wij zijn de hele dag bezig om ze te vinden en op de gevoelige plaat vast te leggen. Dat lukt goed, zowel met de Nikon als met de DJI-drone. Slechts 1 plaatje delen we nu met jullie. Sorry!
 
Afbeelding
Koeien
Uruguay bestaat grotendeels uit vruchtbaar laagland, waar vooral veel veeteelt is. 12 miljoen koeien lopen hier rond. Het gemiddelde veeteeltbedrijf is hier 600 ha groot en heeft 600 koeien. In Nederland is dat 40 ha met 100 koeien. Dus hier is het veel extensiever, schoner en met veel minder boerderijen.
 
Afbeelding
Roodkopgier
We zouden het hier kunnen hebben over de roodkopgier en zijn eeuwig doorgaande gezweef op de thermiek. Maar eigenlijk zouden we onze wandeling moeten beschrijven. Een wandeling van 12km in 8 uur tijd. Die vrijwel nergens over een pad ging, maar wel door dicht struikgewas. Met doorns en stekels. Waardoor bebloede armen en benen. En hoe we vlak voor donker toch op een pad kwamen. En we uiteindelijk redelijk uitgeput bij de BraVo terug kwamen. En we erg verlangden om zelf een roodkopgier te zijn.
 
Afbeelding
Bliksem
Tot nu toe hebben we alleen maar mooi weer gehad. Plotseling is er een omslag en vult de lucht zich met thunderbold and lighning. Wij zitten gelukkig binnen. En zien om ons heen overal de bliksem inslaan. De regen verandert de onverharde wegen in modderige glijbanen. We glibberen nog een stukje verder en houden het verder voor gezien. De dag erna is weer gewoon zonnig en droog.
 
Afbeelding
Treinta y Tres
Treinta y Tres is een stadje in Uruguay dat zijn naam dankt aan de 33 verzetsstrijders die een belangrijke rol speelden in het onafhankelijk worden van Uruguay. De stad heeft daarvoor een Obelisk opgericht. Ook zie je het kenmerkende stratenpatroon.
 
Afbeelding
Museo Trinidad
We hebben nu een paar kleine museos bezocht. Steeds worden we met open armen ontvangen, wordt speciaal voor ons de sleutel gehaald of wordt gepoogd de teksten voor ons in het Nederlands te vertalen. Allemaal heel lief en aardig.
 
Afbeelding
Afscheid
Zo langzamerhand gaan we afscheid nemen van Uruguay. Een land waar we ons niet op voorbereid hadden. En ons zeer positief heeft verrast. Het wordt wel het Zwitserland van Zuid-Amerika genoemd. Het is het minst corrupte land.

Morgen gaan we naar Argentinië, het land van de kettingzaagpresident Milei. Waar de economische en politieke stabiliteit een heel andere is dan hier in Uruguay. We gaan het meemaken. Daarover meer in onze volgende nieuwsbrief. Reacties per email, whatsapp of signal zijn altijd welkom!

 

Ga verder met deel 3.

Patagonië – deel 1

Afbeelding
12 november 2023
Na 6 weken Ierland kwamen we half november weer thuis. Grote schrik: een lek dak. Foutje van de dakdekker. Die zich echter niet verantwoordelijk voelde. We wisten toen nog niet dat het 7 maanden zou duren voordat de reparatie zou plaatsvinden.
Ondertussen de tijd gebruikt om op de plaats van het oude huis een tuin aan te leggen. Die is nu een groene oase geworden.

Nieuwsgierig naar onze Ierland reis? Klik
hier voor deel 1
hier voor deel 2 
Afbeelding
Lekke ruiten
In de winter bleek dat we 2 lekke ruiten hebben. Gelukkig wel garantie. Een grote kraan werd ingezet voor de vervanging. Helaas scheurde 1 van de nieuwe ruiten bij het plaatsen. Dus mocht de kraan nog een keer terugkomen.

Voor het hele verhaal over de bouw van ons Passiefhuis, zie https://passiefhuis.cockvanderkaaij.nl/
 
Afbeelding
14 juni 2024
Na 7 maanden eindelijk de dakreparatie. 10 m2 van het dak is nieuw aangebracht, er is 5 m3 nieuwe droge cellulose ingeblazen, 15 m2 EPDM-dakbedekking is vervangen en er is 190 meter banen geplakt op de aanwezige naden.

Technisch is dit probleem nu opgelost. Financieel en juridisch zal dit nog jaren gaan duren.

En zo komen we aan de reden voor deze nieuwsbrief: nu kunnen we eindelijk aan onze nieuwe reis beginnen. Dezelfde week nog boeken we de boot (BraVo) en de vlucht (wijzelf) naar Zuid-Amerika.
 
Afbeelding
Antwerpen
Terminal 1333 in Antwerpen was het afleveradres. Dinsdag 13 augustus zou de vertrekdatum van de boot zijn. Totdat bleek dat die boot uit het schema was gehaald. Zonder overleg werden we een week later ingepland. Maar onze vlucht stond wel vast. Lang verhaal kort: we mochten een boot eerder, mits we binnen 24 uur de BraVo zouden inleveren in Antwerpen. Wij dus als een gek de BraVo ingepakt en vrijdagochtend 2 augustus naar Antwerpen gereden.
 
MV Grande Nigeria
Op 6 augustus zou de MV Grande Nigeria – met droog onder het dek de BraVo – vanuit Antwerpen vertrekken.
Helaas kregen we bericht dat dat niet het geval was. Vervolgens werd 9 augustus de ETS, de estimated time of sailing. Met de nadruk op de E…

Op het moment van schrijven van deze nieuwsbrief vaart de Grande Nigeria voor de kust van Den Haag en is op weg naar Hamburg. Dus nog niet richting Montevideo…
Wil je weten waar ie nu is? Ga naar hier. 
 
Afbeelding
Ons plan
Plan is een wat groot woord. We verwachten dat de BraVo en wij elkaar in Montevideo ontmoeten op 5 september. Dan eerst wat praktische zaken regelen, zoals de tijdelijke invoer, verzekering, gasflessen kopen, reservewiel van 130kg op het dak zien te krijgen en gewoon de BraVo weer inrichten. Er mocht tijdens de overtocht geen gas, geen voedsel, geen kruipolie of een peper-en-zoutstel aan boord zijn.

Maar toch: zie het kaartje van wat we misschien gaan doen. En zoals gezegd: we blijven X maanden weg.
 
Afbeelding
63e marathon
Eigenlijk de enige “verplichting” die we hebben is dat Cock zijn 63e marathon wil lopen in Buenos Aires.
 
Afbeelding
2 vogels
En voor Roelien is het ook vrij simpel: er zijn maar 2 soorten vogels in Zuid-Amerika: zangvogels en niet-zangvogels. En Roelien verheugt zich op het zien van pinguïns (een niet-zangvogel). 
Veel mensen vragen ons nu al of een pinguïn een vogel of een zoogdier is. Het antwoord is: een pinguïn is een zeevogel die niet kan vliegen. Kenmerken van een vogel zijn dat hij/zij/het veren heeft en dat ie eieren legt.
 
Afbeelding
Waren wij er eerder?
Voor Roelien is het de eerste keer dat ze naar Zuid-Amerika gaat. Cock is in 1986 met een groepsreis naar Peru en Bolivia geweest. Toen is daar het reiszaadje geplant. En vooral de liefde om met eigen vervoer te gaan, staan en slapen waar je zelf wilt.En Roelien heeft dat virus ook. 
Zou het besmettelijk zijn?

Reacties welkom!
 

Ga verder met deel 2.